WMS sau un alt sistem de gestiune?

Image2Pe piaţa din Moldova sunt puţine soluţii WMS mature fiecare având plusurile şi minusurile ei. Un business atipic va obţine întotdeauna rezultate mai bune prin implementarea unei soluţii personalizate, în timp ce un business clasic va avea nevoie de o soluţie testată care să acopere toate cerinţele unui furnizor de servicii logistice. Despre modul în care pot fi adaptate în mod corect soluţiile IT la specificul afacerii, am aflat mai multe de la Ion Onica, Managing Partner Smart ID Moldova.

Chiar dacă mulți afirmă că au un e WMS, de cele mai multe ori există o confuzie majoră între modulul de warehouse management existent în sistemele informatice ERP, care oferă funcționalități limitate (majoritatea sistemelor ERP au un modul de warehouse) și o soluție de automatizare a proceselor logistice (WMS) – care oferă o complexitate și o vizibilitate în timp real asupra tuturor operațiunilor din depozite, a ţinut să precizeze Ion Ionica.„De exemplu, în cazul unei mari companii care activează pe piaţa de vânzări online, nu vorbim despre un WMS clasic, ci despre o aplicaţie care controlează o linie de conveioare, în condiţiile în care îşi optimizează şi urmăreşte toate comenzile în timp real, complet automatizat. De fiecare dată trebuie avută în vedere o soluţie care să se adapteze perfect necesităţilor companiei. Uneori, fluxurile din firmă nu justifică achiziţia unui WMS. Noi, de exemplu, nu ne regăsim în clasicul Warehouse Management System. Avem o soluţie de gestiune stocuri, facem automatizări şi putem să oferim aplicaţii pe zona de proof of delivery, cash-collection, soluții de inventariere etc“, a explicat Ion Onica, adăugând că proiectele Smart ID vizează în special zona de logistică şi producţie, retail și distribuție la care se adaugă şi segmentul de transporturi.

 Un contract corect protejează clientul şi furnizorul

 În selectarea unui sistem de gestiune a costurilor, trebuie avute în vedere valoarea proiectului, costurile care apar după implementare, precum şi cerinţele avute iniţial. „De multe ori începem cu foarte multe cerinţe şi terminăm cu mult mai puţine acoperite de soluţie. Ulterior, începe un joc de ping-pong în care furnizorul afirmă că anumite elemente nu erau în scopul proiectului. Astfel, sunt demarate alte dezvoltări. Există în piaţă exemple de companii care au ajuns să plătească în final 100.000 euro, în contextul în care, iniţial, au avut posibilitatea să cumpere un sistem complet cu 50.000 euro, dar li s-a părut că e o investiţie iniţială mult prea mare“.

 Totul trebuie gândit în perspectivă

Onica Ion - Smart ID Dynamics

Onica Ion – Smart ID Dynamics

Sunt o serie de elemente forte importante care trebuie avute în vedere atunci când se apelează la un sistem de gestiune sau altul. Clientul trebuie să îşi cunoască bine nevoile actuale, dar să se gândească şi în perspectivă. Este vorba despre o investiţie pe termen lung, care nu se amortizează foarte rapid. De aceea, trebuie avute în vedere elemente precum maturitatea soluţiei, dacă este o soluţie scrisă de la zero, dacă există o platformă în spate, detalii tehnice, permisivitatea platformei la integrări cu alte sisteme. Sunt multe aspecte care trebuie luate în seamă. Ar trebui să fie completat un întreg chestionar, iar firmele mari au chestionare de genul acesta.

Cum alegem un sistem de gestiune stocuri şi automatizare a operaţiunilor logistice?

Complexitatea lanţului logistic creşte o dată cu dezvoltarea tot mai multor afaceri. Clienţii solicită servicii inovative, la o complexitate nemaîntâlnită. Timpul de livrare se reduce constant, iar presiunea pe eficientizarea resurselor creşte o dată cu expansiunea canalelor de distribuţie sau cu reducerea distanţei de la producător la clientul final. Provocările managerilor de depozit cresc o dată cu numărul din ce în ce mai mare de owneri de stocuri, cu clienţi mai mari şi locaţii multiple, cu comenzi mai complexe, cu servicii tot mai diversificate, în special în zona de valoare adăugată şi cu necesitatea introducerii unui nou model de business adaptat noilor condiţii de piaţă.

Un sistem de gestiune stocuri şi automatizare a operaţiunilor logistice, care poate fi configurat şi adaptat cu uşurinţă pentru a se plia pe o multitudine de nevoi de depozitate curente şi viitoare, care permite integrarea cu tehnologii de ultimă generaţie şi care suportă personalizarea operaţiunilor din depozitare, este o condiţie sine qua non pentru adaptarea la condiţii de piaţă în continuă schimbare. Şi ca orice investiţie, fie într-un nou activ, fie în dezvoltarea aplicaţiei existente, este nevoie să documentezi procesul şi să evidenţiezi valoarea adăugată pe care intenţionezi să o obţii.

Justificarea costului

În funcţie de cerinţele de business, este bine să se evidenţieze valoarea obţinută prin investiţii în optimizarea spaţiului, în creşterea eficienţei, în reducerea costurilor cu stocurile sau în optimizarea serviciilor oferite clienţilor.

Costul unui sistem de management al depozitelor poate fi justificat pe baza analizei modului în care sunt gestionate stocurile în prezent sau prin evidenţierea nevoilor neacoperite identificate la nivelul cererii. Trebuie subliniate cele mai bune practici în domeniu şi mapată cererea actuală de servicii pe functionalităţile necesare pentru a deveni competitivi în zone noi, neacoperite de actualul model de business. Astfel, se determină costurile investiţiei în noile funcţionalităţi şi se evidenţiază câştigurile obţinute la nivel de procese, resurse umane, resurse financiare.

  Timpul de recuperare a investiţiei

 ROINu există un timp standard pentru recuperarea unei investiţii într-un astfel de sistem sau într-o nouă tehnologie. Clienţii Smart ID folosesc un timp mediu de 12 – 18 luni, în funcţie de complexitatea investiţiei. Evident, sunt luate în calcul principalele nevoi neacoperite sau zonele în care există un „gap” mare de productivitate, ineficienţe sau pierderi.

 Rata de recuperare a investiţiei

 Acest model de analiză necesită o recuperare a investiţiei la o rată specifică, evidenţiată ca procent din economiile anuale împărţite la costul total al proiectului. De exemplu, o rată de recuperare de 40% poate fi egală cu distribuţia economiilor pe trei ani. La majoritatea clienţilor Smart ID, costul capitalului este de circa 30%, iar ratele de recuperare care depăşesc acest procent sunt foarte atractive.

 Cât de important este prețul în faza de selecție?

 Acesta este un punct important pentru fiecare beneficiar în parte, în condiţiile în care piaţa din Republica Moldova este atipică. Sunt mulţi furnizori de soluţii complete, complexe, şi la fel de mulţi „amatori” care reuşesc să convingă clienţii doar prin preţ. În cele mai multe cazuri, preţul este principalul element luat în considerare într-o decizie de achiziţie. Ce oferă soluţia pare să fie mai puţin important în această etapă, respectiv referinţele și maturitatea acesteia.

Prin urmare, ce este mai important? Cât de important este preţul în această fază de selecţie? Trebuie evaluate mai întâi relaţia cu implementatorul sau aplicaţia pe care dorim să o implementăm?

Smart ID recomandă atenţie la toate aspectele unei decizii, inclusiv la contractul care urmează să fie implementat. Este indicat să fie aleasă o aplicaţie matură, cu sute de implementări la nivel naţional sau internaţional, în arii multiple ale business-ului de logistică, cu know-how câştigat prin implementări de succes şi consultanţi cu experienţă. De asemenea, este important să se urmărească evoluţia aplicaţiei şi modul în care producătorul pune accent pe versiuni noi şi funcţionalităţi de top care să acopere şi nevoile viitoare nu numai cele prezente. Asiguraţi-vă că nu dublaţi costurile în câţiva ani cu contracte de dezvoltări ulterioare inutile.

Este bine să se obţină recomandări despre un dezvoltator care să ofere continuitate, stabilitate, cele mai bune practici demonstrate cu studii de caz din partea unor clienţi de top în industrie. Pot fi evaluate cifra de afaceri, clienţii şi competențele care ţin de aria de activitate a beneficiarului. Un furnizor de soluţii de gestiune stocuri aduce cu adevărat valoare atunci când are capacitatea de a vă oferi consultanţa la nivelul tuturor operaţiunilor din depozitare.

 Prioritizarea cerinţelor de business

 Este important ca aplicaţia să se plieze pe cerinţele de business ale companiei beneficiare. Smart ID recomandă clasificarea acestor cerinţe în 4 categorii: „imperativ” şi prin urmare nenegociabil, „importanţă medie”, „de preferat” şi „cerinţe viitoare”. Clientul poate cere apoi implementatorului să evalueze, la rândul lui, modul în care aplicaţia se pliază pe cerinţele sale de business: dacă aplicaţia susţine cerinţa, dacă necesită modificări sau integrări cu terţe aplicaţii, dacă sunt necesare customizări sau va fi inclusă în versiuni viitoare etc.

 Metodologia de implementare

 În implementările unor sisteme de gestiune stocuri, succesul nu vine întâmplător. Există întotdeauna o sinergie între producător şi implementator, iar metodologiile folosite de Project Management asigură planificarea, execuţia, monitorizarea, controlul şi închiderea proiectului în termenul planificat.

Ce trebuie urmărit la metodologia de implementare:

  •  – Caiet de specificaţii tehnice iniţiale
  • - Demo aplicaţie şi vizite la clienţi de referinţă
  • - Oferta tehnică şi comercială
  • - Negocierea şi semnarea contractului
  • - Contract de suport şi SLA-urile
  • - Termenele de livrare
  • - Planul de proiect şi plăţile
  • - Orele de proiect alocate
  • - Analiza
  • - Comandarea, configurarea şi instalarea infrastructurii software şi hardware
  • - Documentele cu specificaţii tehnice şi funcţionale
  • - Instalarea softului
  • - Training
  • - Testarea şi acceptanţa
  • - Go-live
  • - Suport post – go-live

Suportul Local

Atât prezenţa locală cât şi remote a unei echipe dedicate de suport sunt importante. Clientul trebuie să pună întrebări implementatorului cu privire la costurile de suport. Un contract încheiat pe 12 luni ar trebui să acopere perioada de după implementare şi să asigure continuitatea operaţiunilor.

Partajeaza